Defekt kisokos. Hogyan készüljünk, és mit tehetünk?

A legtöbbünkben talán fel sem merül egy műszaki problémának a lehetősége, pedig időről-időre előfordulhatnak kisebb-nagyobb problémák a kerékpárral tekerés közben. Több, mint 130 kerékpárt bérbeadó és folyamatosan karbantartó csapatként napestig tudnánk mesélni, milyen mindennapi és már-már képtelennek tűnő szituációkkal találkoztunk az elmúlt években.

A nálunk kölcsönzött kerékpárok esetében nagy gond nincs, ha a túra felénél adódik valamilyen megoldhatatlannak tűnő probléma, hiszen autóval érkezünk segíteni, azonban mi történik akkor, ha saját kerékpárt tekerve, otthoni készenlétben lévő segítség nélkül durran ki a belső?

Hogyan kaphat defektet egy kerékpár?

Kerékpározás közben az egyik leggyakrabban előforduló probléma a defekt. Az esetek döntő többségében a kerékpárostól teljesen független körülmények okozzák a lyukat a belsőn: egy tüske az út menti rózsabokorról, egy hegyesebb ág, egy rajzszög egy pillanat alatt okozhatja a belső gumi vesztét, de a több éves gumik néha egész egyszerűen elfáradnak, nem szükséges szúrás a leengedésükhöz.

Mit tehetünk ha megtörtént a defekt?

Mindenképpen vigyünk pumpát a túrára. Ha nincs is másik gumi nálunk, kisebb lyukak esetében, ha szerencsések vagyunk, néhány pumpálással még el tudunk tekerni a következő állomásig, ahol tudnak nekünk segíteni.

Ha van pótbelső, akkor jöhet a szerelés. Kevés gyakorlással könnyedén megtanulható a kerékpárbelső cseréje. Nem túl nagy ördöngösség kikapni a kereket (pláne ha gyorszárral van szerelve – ellenkező esetben általában 13-as kulcs kell hozzá, ezt is rakjunk be a táskánkba). A kerék kiszedése előtt akasszuk ki a fékeket, eresszük ki a belsőből a maradék levegőt, és már neki is állhatunk lefejteni a külső gumit. Ha nincs gumileszedőnk (egyszerű műanyag szerkezet, bármelyik kerékpáros boltban kapható), egy kanál is tökéletesen alkalmas erre a célra. Az új gumiba annak behelyezése előtt pumpáljunk egy kevés levegőt. Ha bent a cserebelső, mehet vissza külső, és a belsőt tovább fújhatjuk, amíg megfelelő keménységű nem lesz (legtöbbször 4-4,5 BAR nyomás már elegendő).

Megelőzhető a defekt?

Léteznek defektmentes gumik, amikkel el tudjuk kerülni a túra közbeni defekteket, így nem kell aggódnunk, hogy ilyen jellegű probléma miatt kell félbehagynunk a túrát.

Ha nem defektmentes gumival vágunk neki a bicajozásnak, akkor is tudjuk csökkenteni a kockázatot: Haladjunk mindig az úton! Ne kószáljunk a fűben, illetve esős időben kerüljük a pocsolyákat, hiszen ott nem látjuk mire hajtunk rá. Tűző napsütésben igyekezzünk a kerékpárt árnyékos helyen hagyni, a tágulás következtében ugyanis könnyebben durranhat ki a belső.

Figyeljünk rá, hogy mennyi levegőt pumpálunk kerékpárunkba indulás előtt! A legtöbb külsőgumi oldalán megtaláljuk, hogy mennyi az ajánlott nyomásintervallum (általában BAR-ban megadva). Ha tartjuk magunkat a javaslathoz, azzal is csökkenthetjük a defekt esélyét.

szerel

Gyakorlottabbak természetesen használhatnak foltot is, amellyel le lehet ragasztani a kilyukadt részt, de ha jön velünk valaki, aki ennyire ért a szereléshez, nekünk valószínűleg nem is kell bajlódnunk vele, ha esetleg bekövetkezett a probléma. J

A cikk megírásában közel 10 év kerékpárkölcsönzői tapasztalat segített minket.